Školskí psychológovia sú pripravení vo svojej psychologickej práci používať psychodiagnostické metódy (interview, pozorovanie, sociometria, dotazník, anketa, posudzovacie škály, projektívne techniky a i.) zamerané na vyšetrenie:
- kognitívneho vývinu žiakov (napr. test kognitívneho vývinu CHIPS)
- školskej zrelosti a školskej spôsobilosti žiakov ( napr. Goppingenský test školskej relosti alebo Kresebný test školskej spôsobilosti KTS)
- všeobecných intelektových schopností žiakov (napr. test intelektového potenciálu TIP, OTRS, Ravenov IQ test, IST Amtauera)
- špecifických schopností žiakov (testy pozornosti, vnímania, predstavivosti, pamäti)
- osobnostných vlastností, temperamentu, postojov, hodnôt žiakov (napr. JEPI-B osobnostný dotazník Eysencka alebo 14 faktorový osobnostný dotazník Cattella, postojové škály )
- motivácie výkonu žiakov(dotazník motivácie výkonu)
- profesijných záujmov žiakov (záujmové dotazníky THZ,Inventár záujmových zameraní ZZ, DIT, dotazník stredných škôl)
- sociálnych vzťahov, sociálnej klímy a sociálnej súdržnosti a emocionálnej atmosféry v triede(napr. Sociometricko ratingový dotazník SORAD Hrabala, dotazník sociálnej atmosféry Kollárika, dotazník sociálnych vzťahov Naša trieda)
- problémov žiakov v správaní (Škála školského spávania a škála rizikového správania Mezeru a kol., Connersovej dotazníky)
- štýlov rodinnej výchovy (dotazník ADOR Adolescent o rodičoch alebo dotazník spôsobov výchovy v rodine, Bar-Ilanské semiprojektívne interview, projektívne techniky)
- štýlov učenia sa žiakov (dotazník štýlov učenia sa Mareša)